onsdag 16 oktober 2013

Kvällens läxa

Lättnaden när man inte tvingas göra hela läxan. Nångång ska jag filma när vi gör läxan så andra får se hur svårt det kan vara.
Ikväll gjorde vi först texten om ett land på engelska. Gick hyfsat. Resulterade i 5 meningar och inget bråk. Högsta betyg för oss!!
Sen gjorde vi matematiken, vilket är den enklaste för honom nu när jag läser texten och han får äntligen räkna med miniräknare. Typvärden och medelvärden. Han har så lätt för matte men den där multiplikationstabellen den vägrar hjärnan att minnas.

Till sist hade vi glosor kvar. Han behöver alltså inte lära sig stavningen längre men para ihop hela ordet med det svenska orden. Alltså vi gör lappar med hälften av glosorna på både svenska och engelska, sen parar han ihop dom med varandra. Idag valde han ut 10 stycken, jag skrev ner, klippte ut, markerade alla svenska med gul överstrykningspenna. Färg är bra. 

Jag måste berätta att vi började hela läxsessionen med att välja dessa ord och medans han förberedde läxan så fixade jag med lapparna. Sen jobbade vi oss igenom läxan och hade tillslut glosorna kvar. Han bad mig titta bort medans han parade ihop dem första gången och han satte det direkt. HELTfantastiskt!!!! High five på den. 

Han har så lätt för vissa saker och så svårt för andra. Hans bildminne är superbra vilket gör att hela orden är lätt att lra sig men när vi kommer till bokstäver och ordning och reda på dessa då blir det oerhört rörigt och, som han beskriver det, helt kaos och allt far omkring.


Vi ska nu se till att bygga upp strategier kring hans otroliga bildminne för att på bästa sätt kunna använda det genom skoltiden. Jag hade själv mkt starkt bildminne i skolan och kunde under t ex fysikprov blunda och läsa en sida ur boken i minnet. Han kan dock inte göra så eftersom han inte kan läsa på det sättet, men vi ska nog hitta ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar