torsdag 8 maj 2014

Grundkurs i ADHD Föräldrar till tonåringar Del 1

Så vad pratas det om...och det här är min uppfattning om vad som sägs och tas upp. Hur jag tolkar informationen, material och mina anteckningar

Vad är ADHD?
Attension Deficit Hyperactivity Disorder är den Internationellt vedertagna beteckningen DSM-IV

ADHD kärnsymtom

  • Uppmärksamhetsproblem
  • Impulsivitet
  • Hyperaktivitet -eller snarare sakna förmågan att vara lagom, antingen hög- eller lågaktivitet
  • Diagnosnamnet har används sen 80-talet

Diagnoskriterier (DSM-IV)
minst 6 av 9 symtom

Det finns 4 olika sorters ADHD.

  1. ADHD kombinerad typ
  2. ADHD med huvudsakligen uppmärksamhetsbrist
  3. ADHD med huvudsakligen impulsivitet/överaktivitet
  4. ospecificerad ADHD(uns=utan närmare specifikation) inte tillräckligt med träffar, men många i DSM-IV, oftast i yngre ålder
Att ADHD ser väldigt olika ut det vet vi. Stora varianter mellan olika individer och dessutom tar sig olika uttryck i olika åldrar. Svårighetsgraden och hur det utvecklas beror till viss del på omgivning och miljö.

Så vad innebär svårigheterna?
Hur kan man förstå uppmärksamhetsproblemen?
Svårt att
  • Viljemässigt koncentrera sig på sådant som är enahanda och tråkigt eller kräver mental ansträngning
  • Medvetet rikta uppmärksamheten på det väsentliga
  • Inte bli distraherad av sådant som är ovidkommande
  • Viljemässigt hålla kvar uppmärksamheten till dess en uppgift är slutförd eller man har lyssnat färdigt
  • Styra tillbaka uppmärksamheten på ändamålsenligt sätt
Jag ser det som viktigast att göra en egen kartläggning på vad som fungerar lättare och vad som behöver mer stöd och motivation för ens ADHDperson. Det ser så himla olika ut för alla. I utredningen visar det sig ofta tydligt och för oss blev vår kartläggning bekräftad till 100% dock va det ytterligare vissa saker som jag inte förstått vart hans ADHD och det är ju bra att vi fick reda på att det är faktiskt diagnosen så det krävs mkt mer tålamod och mindre krav på framgång just i de lägena.
Alla människor kan ju nångång i livet känna igen alla dessa punkter och helst om det är så att vi inte har eget intresse i vad det nu gäller men för en människa med ADHD så är det inte bara" att skärpa sig. Problemet är långt mkt större än så och det har med hjärnans funktion att göra inte deras vilja eller icke vilja.

Hur kan man förstå svårigheterna med impulskontroll?
Svårt att
  • Låta bli att reagera på varje impuls
  • Stanna upp och tänka efter innan man agerar
  • Låta sig styras av tidigare erfarenheter, regler eller framtida konsekvenser
  • Planera och agera långsiktigt och målinriktat
  • Tåla motgångar och behärska sina känsloreaktioner
Det här kan ju vara riktigt besvärligt för omgivningen på många sätt. Att se en människa göra om samma och samma sak gång på gång med samma ev negativa konsekvens är ju inte helt lätt för oss andra. Det gör ibland ont och kan ibland även göra en förbannad.

Hur kan man förstå hyperaktiviteten?
Svårt att
  • Styra och reglera aktivitetsnivån så att det blir lagom och ändamålenligt
  • Hushålla med energin så den räcker
  • "Gasa, bromsa, lägga i rätt växel"
Det här är troligen det som människor i allmänhet först lägger märke till och snabbt gör en egen diagnos på. Men det ser givetvis olika ut för alla men det är min upplevelse.

Andra utmärkande drag som dessutom kan finnas
  • Ojämn prestationsförmåga, ex att det är så svårt att borsta tänderna men ordna med det som är intressestyrt är inget problem
  • bra och dåliga dagar, detta märks mer tydligt pga den bristande impulskontrollen
  • Bristande automatisering av vardagsrutiner 
  • Skjuter upp saker, jobbar oftast precis vid deadline
  • Svårt att följa regler och instruktioner, tänker ofta "out of the box" vilket gör att det kan krångla till det med detta
  • Bristande tiduppfattning, här finns bra appar t e x Timstock som visar på pedagogiskt sätt hur tid försvinner, kan vara bra att använda vid både läxläsning eller dataspel, roligt som tråkigt eftersom tid har en tendens att gå olika fort
  • Svårt med organisation och planering
  • Svårt att hålla ordning
  • Bristande problemlösningsförmåga OBS! beroende på problem! Är det något som är kul så kan man vara säker på att personen med ADHD är den som är mest entusiastisk
Tillkommande svårigheter som kan finnas
  • Inlärningssvårigheter (dyslexi, dyskalkyli) koncentrationssvårigheterna gör det ju inte det minsta lättare... för min son har det blivit bättre sen vi började med concerta
  • Motorisk klumpighet, inte i vårt fall
  • Sömnstörningar tips! finns kedjetäcken att få utskrivna genom remiss från allmänläkare till arbetsterapeut som sen skriver ut ett. I vissa kommuner verkar det dock som man får bekosta dessa själv och de är rätt så dyra, flera tusen. Jag har hört att en del har gjort själv med stor kätting i påslakanet, men orolig som jag är så finns det kanske en risk med dessa, jag vet inte, man kanske kan sy som en kanal i påslakanet, det borde t.o.m. jag klara av. Vet att dessa täcken kan väga uppåt 8 kilo men ska testas ut av proffs. Min son har aldrig haft svårt att somna och sova, dessutom vaknar han på ett strålande humör varje morgon. Dock måste sömnen vara 9 timmar.
  • Trots och uppförandestörning, svårt att veta vad som är vad i tonåren
  • Kamratproblem, kan bero på svårigheterna att styra sin energi, att vara för mkt eller för lite vid fel tidpunkt
  • Nedstämdhet och oro inte konstigt med dagliga misslyckanden som det lätt blir, vem skulle palla trycket utan att påverkas negativt.
  • Beroende och missbruk, i missbruksgäng(som i alla andra gemenskaper) är alla välkomna så länge man har det gemensamt och har man haft svårt med kompisar kanske det viktigaste för en människa är att bli välkommen nånstans. Ser inget konstigt alls med det eftersom livet inte är något för veklingar och att många barn med diagnoser ofta bemöts utifrån okunskap.
  • AST(Aspbergersyndrom) svårt med sociala koder gör ju inte livet enklare heller
  • Tourettes syndrom som inte bara uttrycker sig i att skrika fula ord som vissa människor verkar tro utan snarare är tics överlag
Hur vanligt är det med ADHD?
Minst ett barn i varje klass( generellt 1-3)
  • 3-6% av alla skolbarn uppfyller diagnoskriterierna för ADHD
  • Ytterligare ca 5% ahr ADHD-problematik av lindrigare slag

//Citat Anders Carlberg, Fryshuset




2 kommentarer: