En av anledningarna till varför det upptäcks senare är för att tjejer visar sig ha likartad symtombild som killar när det gäller uppmärksamhetsproblem men bättre impulskontroll och mindre påtaglig hyperaktivitet.
I folkmun kan det kanske beskrivas som att dess tjejer inte stör så mkt på lektioner utan kan t.o.m. vara en av de minst besvärliga eleverna eftersom de inte far omkring utan sitter tyst, men med tusen tankar och väldigt introverta.
Jag minns själv när jag för 8 år sedan arbetade på ett hvb-hem där en av tjejerna hade adhd(kallades då add). Hon satt på kökssoffan och "snurrade" i sitt huvud och under tiden blev 2 av killarna(adhd) som bodde där osams vid spisen och den ena kastade en stor kastrull med 10 liter kokande vatten mot den andra. Personalen prioriterade hela tiden dessa 2 yrväder med stora problem med impulskontrollen. Samtidigt som hon bara satt stilla på kökssoffan och tittade på. Det är inte konstigt med personalens prioritering, det handlar ju om att sortera i kaosen men det blir väldigt tydligt och kan lätt översättas till en skolsituation där liknande prioriteringar händer hela dagarna.(fast utan det kokande vattnet...)
Föräldrarna till dessa tjejer ser oftast mer svårigheter än andra personer som lärare eller andra pedagoger. Lärare missuppfattar ofta symtomen. Detta leder ofta, inte alltid, till en längre kamp för föräldrarna och jag har t.o.m. träffat föräldrar som sagt på lite skoj -"jag önskar att hon vart lite mer hyper med problem med impulsen, då skulle hon upptäckts tidigare".
Vackra hälsingland
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar