Min son och andra med diagnoser är de som har papper på att de är normalbegåvade men ändå inte klarar av skolkraven. Är det då dem det är fel på eller är det skolan? Jag envisas med att säga att det är skolan. Skolverket är en förlegad instition förmodligen fylld till bredden av människor som klarat skolan galant. Jag kanske är fördomsfull som tror att alla dessa människor haft en normal skolgång men å andra sidan så säger det sig själv. Dom bestämmer, sätter regelverket så snävt att alla barn som inte tillhör de"normala" slås ut ur samhällssystemet redan i skolan. Det sjuka i det är ju oxå att förr så satte man upp vad som var "normalt" efter en majoritet, idag sätter man det efter en minoritet. Alla dessa undersökningar om svenska skolan bevisar ju att det är ett sjunkande skepp och våra barn följer med ner i djupet. Det är enligt mig brott mot barnkonventionen, mänskliga rättigheter och diskriminering av människor, i det här fallet barn.
Inte ens dom normalstörda barnen klarar svenska skolan särskilt bra. Vad beror det på? Vad ska vi göra åt det? Björklunds lösning på problemet uttryckte han i en debatt jag såg, var att sätta betyg ännu tidigare. Är han riktigt frisk i huvudet? Det är så långt ifrån hur jag ser på lösningen att jag kan inte ens föstå vad han försöker att mena.....
Jag anser att lärarna ska få tillbaka sin huvuduppgift:
Att lära våra barn något. Som jag skrivit förrut så anser jag att Att lära ut, har blivit sekundärt och administratör blivit primärt.
Att få högre status genom höjda löner, det är dom som lägger halva grunden för Sveriges framtid(andra hälften står förhoppningsvis alla föräldrar/vuxna förebilder för)
Förläng skoldagarna med 1 timma varje dag
Aldrig läxor.
"Det blåser upp till storm ungar, kom så ror vi ut tillsammans, sa Muminpappan" ...här kommer jag att skriva om hur det ser ut för oss...funderingar, tankar, erfarenheter osv. Våran resa började 2010 och det är bara att tanka kunskap och växla upp...nu ror vi ut i stormen....
onsdag 5 februari 2014
Att vara normalbegåvad och ändå inte klara skolans krav
Etiketter:dyslexi, adhd, hjälpmedel
adhd,
barnkonventionen,
diskriminering,
dyslexi,
Jan Björklund,
läraryrket,
läxfria,
misslyckas i skolan,
mänskliga rättigheter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar